مایع الماسه و خمیر الماسه برای لپ کردن و پولیش قطعات با سختی بالا مانند سرامیک، SIC و تنگستن کارباید کاربرد دارد.
مایع اکسید آلومینیوم و خمیر اکسید آلومینیوم برای لپ کردن و پولیش قطعات با سختی کمتر مانند انواع قطعات گرافیتی، استینلس استیل، فولادی، فسفربرنز و . . . کاربرد دارد.
برای تهیه مایع الماسه می توان روغن لپینگ را با پودر الماس مخلوط نمود . برای این کار 20 الی 30 گرم پودر الماس در هر لیتر ترکیب و استفاده می گردد.
برای تهیه مایع ساینده اکسید آلومینیوم نیز 50 الی 60 گرم پودر اکسید آلومینیوم در هر لیتر روغن می بایست ترکیب شود.
در خصوص مش بندی الماس، مش 1 میکرون بسیار نرم و برای فینیشینگ یا پولیش استفاده می شود و هر چه عدد مش بزرگتر میشود، دانه بندی نیز درشت میشود.
در خصوص دانه بندی اکسید آلومینیوم ، گرید 100 بسیار زبر و گرید 1200 بسیار نرم است.
خمیر لپینگ اکسید آلومینیوم در بسته بندی 1 کیلویی، خمیر الماسه سرنگی در سرنگ های 10 گرمی، پودرهای الماس در بسته های 10 گرمی و پودرهای اکسید آلومینیوم در بسته های 1 کیلویی ارائه می گردد.

Universal Lapping Oil ( Lubricant )
لپینگ روغن:
الف- از روغن لپینگ جهت خنک کاری سطح سنگ لپینگ و روانکاری سطح بین قطعه مورد لپ و سنگ لپ استفاده می شود.
روغن لپینگ پایه آب می باشد. استفاده از سایر روان کننده و روغنها توصیه نمی شود. دلیل اصلی آن هم گلوله شدن پودر ساینده در روغن بوده که در نهایت مانع ایجاد سطح با کیفیت می گردد. روغن لپینگ پایه آب که توسط شرکتهای مختلف ارائه می گردد با فرمول های متفاوت بوده و در بسته بندیهای مختلف و براساس سابقه و تبلیغات آن با قیمت های مختلفی ارائه می گردد. برای صفحه مولی کامپوزیت، استفاده از روغن و سایر مواد ساینده از برندجت لوب کانادا توصیه شده است.

ب: پودرهای ساینده: پودرهای ساینده در دو نوع مختلف ” الماسه ” و “غیر الماسه” وجود داشته و در دسترس است.

پودرهای الماسه کاربرد آنها در سایش سطح قطعات با سختی بالا می باشد.
اندازه پودر الماس بشرح ذیل می باشد:
1 µ , 2.5 µ , 3 µ , 4 µ , 6 µ , 8 µ , 10 µ , 12 µ , 14 µ , 20 µ , 25 µ , 30 µ , 40 µ , 50 µ

جهت لپ کردن سطوحی که زبری زیادی دارد، توصیه می گردد ابتدا قطعه توسط دستگاه سنگ مغناطیس، سنگ زده شود، سپس بر اساس جنس ابتدا با الماس با مش 25 میکرون، سپس با 14 و بعد با 8 میکرون لپ شود. اگر براق بودن سطح نیز مورد نظر باشد، می توان با مش 6 و 3 نیز به شفافیت سطح دست یافت. جهت تهیه امولوسیون الماسه، بهترین نسبت ترکی ب پودر الماس با روغن، 30 گرم پودر در یک لیتر روغن می باشد.

پودرهای غیر الماسه : دو نوع آن بیشترین مصرف را دارد:
1-آلومینیوم اکسید-
2-کارباید سیلیسیوم
سختی اکسید آلومینیوم به مراتب بیشتر از سیلیسیوم کارباید می باشد. از اکسید آلومینیوم می توان برای لپ کردن سطوح با جنسهای آلومینیوم، مس، برنج، آهن، فوالد و فوالدهای زنگ نزن استفاده نمود. درجه بندی اندازه پودرهای غیر الماسه بر اساس بوده و بشرح ذیل می باشد:
Grade 1200, 1000 , 800 , 600 , 500 , 400 , 200 , 100 , 80 , 60
در گرید بندی پودرهای غیر الماسه هر چه عدد گرید بیشتر باشد ، دانه بندی ریز تر می باشد.

جداول مهم تعمیرات لپینگ